сряда, 29 ноември 2017 г.

Принципи в Тай Дзи Цюан



Принципи на формата

1.                                         Отпускане на корема и диафрагмата. Отпускане на тежестта в дантиен. Това позволява на диханието да се спусне до долния дантиен, на  3 цуна под пъпа и един цун навътре в тялото. Може да се постигне в статична позиция – събрани крака и изправен гръбнак, като ръцете са поставени една върху друга върху дантиена. При мъжете  - лявата отгоре, при жените – дясната. Да се усеща как отпуснатият корем при вдишване и издишване се разширява и свива. От отпускането на корема зависи цялостното отпускане на тялото и изграждането на връзките между центъра на дантиена и периферията на формата. При концентрация в дантиен се обединява жизнения център с присъщата му сексуална енергия – дзин, диханието – ци и духа – шън. За да се включи шън е необходимо погледът да се отправи също към точката на дантиена без да се навежда главата. В началото очите може да се затворят за улеснение.

2.                                    Изправяне на гръбнака. Осъществява се  при подвиването на опашната кост напред и навътре и избутването на главата леко назад и нагоре – така сякаш някой ни избутва в областта на горната устна. Този принцип създава усещането за мистичната ос между небето и земята и помага за центриране на тежестта на тялото и обединяване на усещането за силата. Ако гръбнакът не е прав не може да се използва силата на цялото тяло. Важно е да се знае, че при всеки поглед надолу главата несъзнателно се навежда и така се нарушава принципът. Затова, погледът е свързан с горната ръка при движението, а тази която е долу се слуша. Изправеният гръбнак осигурява възможността на култивираната енергия да навлезе в пронизващия канал в средата на гръбнака и да пропусне диханието в костния мозък.

3.                                    Отпускане на ръцете, раменете и лактите. Отпускането на раменете помага за изтичане на напрежението от тялото и нахлуване на енергия в ръцете. Мускулното напрежение блокира каналите на ци и създава чувство за дискомфорт и парене там където енергията е в застой. Осигурява се възможност за връзка на ръцете с дантиен.

4.                                    Затваряне на гърдите и отваряне на гърба. Осигурява отпускане на диафрагмата и диханието и усещане на силата отзад. Освобождава напрежението в гърдите и плещите. Постига се като се закръглят раменете леко напред. При движение този принцип се нарушава щом се заключат раменете и загубим чувството за закръгленост отпред. Изгражда се в статична позиция – джанджуан (да прегърнеш дървото).

5.                                    Главата да е окачена отгоре. Създава усещане за леката и чувствителна енергия на върха на главата и окачване на тялото в областта на 7 шиен прешлен. Осъзнава се силата нагоре и лекотата в тялото. Езикът опира в небцето леко и се отделя слюнка, която трябва мислено да отправяме към долния дантиен. Това е така наречената “медена роса”, която съдържа необходимите съставки за алхимични промени в тялото.

6.                                    Отпускане на кръста и бедрата. От това зависи връзката на краката с тялото и потъването, както и свободното заемане на позиция. Предпоставка е изправеният гръбнак.

7.                                    Закръгленост в областта на чатала. Да имаме усещане за закръгляне в областта на дантиен, издърпване на енергия от стягането на ануса и перинеума и подвиването на опашната кост.

8.                                    Коленете са отпуснати и обърнати в посоката на ходилата. В коленете винаги има някакво необходимо напрежение за поддържане на тялото, но то не бива да се преувеличава. Проблемите с усукването на коленете, показват липса на отпускане в кръста и липса на закръгленост в областта на чатала.

9.                                    Вкореняване. Ходилата и пръстите на краката да се стремят да обхванат земята. Осигурява стабилност на формата и правилно построяване.


Принципи на движението

Да се усвоява правилната форма, без импровизации и нововъведения.
1.                       Ако се движи нещо – всичко се движи, ако нещо спре – всичко спира.
2.                       Координация между рамене и тазобедрени стави, лакти и колене, длани и ходила.
3.                       Да се диша леко и естествено.
4.                       Да се различава пълно от празно – ако тежестта е на левия крак – десния е празен – дясната ръка е пълна. Когато е пълен десният крак – лявата ръка е пълна.
5.                       Да се избягва двойната тежест.
6.                       Движението е от цялото тяло. Тръгва от земята – в кръста се разпределя и достига до дланите.
7.                       Да не се допуска напрягане на мускулите – движеща сила е умът. За да не се блокира ци , мисълта трябва да е свързана с бойното приложение, а не с енергията.
8.                       Липса на агресия – когато се изпълнява форма да си представяме, че без всякаква агресия отстраняваме противник.
9.                       Движенията са като нанизани на една нишка. Краят на едно движение е началото на другото.
10.                   Единство на тяло, енергия и дух. Единство на вътрешно и външно. Единство на горната и долната част на тялото.
11.                   Да се търси покоят в движението.Да се обединява движение и покой.

Взаимодействия



Тренира се по двойки туей шоу и да лю. Усвоява се взаимодействието на силите с партньор. Формата е изградена от 13 позиции – пет стъпки и осем врати. Петте стъпки са поглед наляво – стъпка напред – поглед надясно – отстъпление и централно равновесие. Те съответстват на петте елемента, подредени като взаимно пораждане. Ляво – дърво, напред – огън, дясно – метал, назад – вода и център – земя. Това определя тялото на Дао. Триграмите  са подредени по метода хоутиен (следващите небеса). Осемте врати са съответни на осемте триграми и позициите им, подредени по метода сиен тиен(предишните небеса) – това е времето и пространството, изразено като осем аспекта на силата и се определя като функция на Дао. Заедно, петте стъпки и осемте врати образуват 64 хексаграми, или възможни взаимодействия. На осемте триграми съответстват силите :  виж диаграмата.

Така се създават бойните приложения на формата. С ан не може да се атакува дзи, дзи се атакува с лю. Пън неутрализира джън с чжоу се атакува цай и т.н. Това произтича от взаимното унищожение на елементите. Може да подсилим с нашата вода дървото на противника, за да го атакуваме, но това вече е преднамерено и неестествено. Естествено е винаги човекът да има един изход от ситуацията. Така адептът става едно с Дао.

Дао следва естеството и така се грижи за всичко. Естеството съхранява защото не преследва цел за разлика от изкуството.  Затова – нека знаем да действаме, но да не действаме.