вторник, 12 юни 2018 г.

Song Kai - Моделът на Tai Chi



Song Kai - Моделът на Tai Chi






Помислете за това определение на Tai Chi: динамично балансираното изразяване на противоположни енергии. Известният символ Ин-Ян е графичното представяне на тази основна концепция. Теориите на Тай Чи Чуан са сложни и понякога трудни за разбиране, но ако успеем да разберем този модел, става по-лесно да се обединят и слеят практика и принцип.
Тази статия ще разгледа две основни техники на Ян стил Тай Чи Чуан, Fang Song
(произнася се Фан Сун), действието на разхлабване и потъване и Fang Kai(Фан Кай),
действието на отваряне и разширяване. На пръв поглед тези важни елементи на
практиката изглеждат противоречиви. Как може човек да релаксира(отпусне) тялото
и в същото време да удължи(изпъне) позицията си? Ако човекът е прекалено спокоен,
в позата липсва сила и ако човекът е прекалено удължен(изпънат), формата му става
твърда и несвързана.
Решаването на тези противоречия чрез интегрирането на противоположни сили е
основната дейност, която прави Тай Чи Чуан уникална система за самообогатяване и
себепознание.
Като се концентрираме върху балансирането и свързването на Fang Song и Fang Kai,
можем да постигнем отпуснатото и релаксирано, но еластично чувство на сила и и
обширните, но свързани пози, които характеризират традиционния семеен стил на
Ян Тай Чи Чуан.


FANG SONG

Професор Чен Ман-чин веднъж отбелязал: "Всеки ден учителят Ян Ченфу ме
инструктираше, казвайки :" Релаксирай, релаксирай! "Или понякога би казал:" Вие не сте
релаксирани; вие не сте релаксирани! " Подчертавайки силно мотивите му, той би казал:
" Вие трябва да сте напълно релаксирани. " Той не би могъл да повтори това по-малко от
няколко хиляди пъти."
Значението на Song (релаксация) е добре документирано и все още е трудно концепцията
да се обясни на „западен език“. "На „западен“ език няма еквивалент на китайския символ
"Song", чието значение означава „релаксиран и не използва груба сила“ , а още по-важно
е „ разтягане и разхлабване на всички мускули и стави в тялото."
Ако се разчита на думата "отпуснете се", за да се интерпретира Song, важни елементи от
техниката са изключени. "Song”обикновено се превежда като" да се отпуснете ", но
значението на релаксацията има твърде много идея за "Колапс"(загуба на структура и
свързаност, смачкване). Song, от друга страна, предполага много високо ниво на
бдителност, чувствителност и пъргавост с необичайна загриженост и устременост за
опазването на енергията.

На практика как може да се използва такава „неуловима“ концепция?
"Song изисква освобождаването на всички мускули и сухожилия в тялото без най-малкото
напрежение ... Когато сме способни напълно да бъдем Song, това е потъване . Когато
мускулите и сухожилията се освободят, тогава тялото, което държат заедно, може да
потъне" .
Yang Zhenduo описва процеса като двоен: "Да говорим за думата "Song" или да бъдем
релаксирани, е важно, защото има много недоразумения за думата. Когато говорите за
това, че сте релаксирани или Song, има две части, за които лицето трябва да мисли -
едната е духовна, а другата е физическа.
Духовната част е човек да бъде напълно спокоен и да се съсредоточи върху движенията
и усещанията си. По този начин се отървавате от всички други мисли в ума си и след това
се концентрирате напълно. Тази част е това, което повечето хора могат да направят.
Втората част е физическата релаксация, която е физическо разхлабване и отпускане .
Повечето хора не разбират това. Когато говорят за това, че са Song, смятат, че това е
мекота. Ако го правят толкова меко, колкото може, мускулите и цялото тяло стават
безсилни. Това е най-голямата грешка, която човек може да направи в практикуването на
Тай Чи Чуан. При практикуването на Тай Чи Чуан има противоречие: външността изглежда мека, но вътре е силна и те са противоположни един на друг. Когато говорите за Song физически, трябва да разхлабите костите си, ставите си и сухожилията си и да ги удължите и направите външно изпънати. Разтеглете ги. Този тип разхлабване ще създаде енергия. От външната страна лицето изглежда много меко, но отвътре е абсолютно противоположно: твърд като стомана. Това е значението на "Song" на практика. Гледайки хората, не само тук, но и по целия свят, много хора правят най-голямата грешка, която могат да направят, като не разбират правилно Song.
Fang Song е важен елемент от практиката на Тай Чи, но не трябва да се превръща в единствената загриженост на ентусиаста от Тай Чи Чуан.
„Да останеш релаксиран е един от най-важните инструменти в практиката на Тай Чи Чуан.
Това е техника, но не и крайната цел ... някои, които не са съвсем ясни по този въпрос,
когато се упражняват, стават меки. Правилният начин да се упражняват е за да бъде меки
с жилавост. Мекостта не е тази, която смачква или става мекота в мекотата .
Fang Song е жилавост, мускулите стават еластични и жилави.“
Как да избегнем грешките на прекомерна слабост и мекота в мекотата?
Използвайки успоредната(двойната) техника на Fang Kai (Фан Кай) за
разширяване(изпъване) на процеса на релаксация, за да „закалите“ елементите на
релаксация и потъване с тези на удължаване и отваряне.

FANG KAI

Преди няколко години на семинар в Сан Антонио, Тексас Ян Лаошъ предложи тази
завладяваща метафора за Fang Kai , действието на отварянето и разширяването.
Да кажем, че имате дълга верига, която лежи на купчина на пода. Вдигнете единия край и
го завъртете над главата си. Тук Ян Лаошъ направи широко кръгово движение на ръката
си нагоре. В определена точка всички връзки в веригата ще се разширят(наредят и изпънат)
в гладка крива, като всяка се отделя и все пак остава част от веригата.

Ако приложим това изображение върху действието на отваряне и разширяване на тялото,
има няколко важни елемента, които трябва да се опишат. Първо движението на кръста
генерира действието на отваряне на центрофуга(центробежно) навън. Вместо да натискат
рамката на позицията да се отвори, използвайки мускулна сила, позициите са естествено
отворени. На второ място, правилната последователност на разширението трябва да
продължи по кръгова схема, като се използва кривата на движението на формата за
установяване на разширена и удължена позиция.
По време на неговото преподаване Янг Лаоши илюстрира това, използвайки следната
последователност: "Усетете пръстите, които дърпат дланта, дланта дърпа китката, китката
дърпа предмишницата, предмишницата дърпа лактите, лактите издърпват раменете,
раменете се разширяват и закръгляват гърба." По този начин отворените и удължените
пози, които характеризират традиционния стил на Ян Тай Чи Чуан, остават свързани
помежду си, а не разделени.

Предизвикателството е да се използва кинетична сила, а не мускулна сила, за да се стигне
до правилната крайна позиция. За да се усети отварянето на ставите, мускулите и
сухожилията, трябва да се използва рафиниран вид сила, характеризираща се с динамично
балансирана интеграция на Song and Kai


КОМБИНИРАНЕ на Song и KAI

Фразата "Song Kai" се използва често на китайски език, за да опише действие,
което представлява релаксираща или разширяване на ситуацията. Например, ако
държите юмрука си много плътно и след това отворете дланта, можете да кажете
"Song Kai". Ако небето беше облачно и внезапно се изчисти, за да разкриеш пейзажа,
или може би си бил в средата на изпълняването на движението „Бял жерав разперва криле“,
можете да кажеш на себе си "Song Kai".



Превод от „Ян Фемили Тай Чи Чуан Джърнъл“